Każdy, kto na poważnie zajmuje się projektowaniem – zarówno graficznym, jak i architektonicznym, prędzej czy później natrafi na Pantone. Dlaczego? Wyjaśnijmy fenomen Instytutu Koloru!
Pantone to jeden z najbardziej znanych (i uniwersalnych, ale o tym kiedy indziej) wzorników kolorystycznych. Ale także instytucja profetyczna, któray z około miesięcznym wyprzedzeniem ogłasza Kolor Roku: Pantone Color Of The Year. W roku 2019 jest to Living Coral (Pantone 16-1546). Hipnotyzujący, energetyczny łup z podwodnego świata, oddający ducha naszych czasów. Przynajmniej taka jest zamysł kolorystycznego jury.
Zacznijmy jednak początku. Jak to się stało, że każdy projektant zna Kolor Roku Pantone, chociaż już niekoniecznie przytoczy Kolor Roku wg kolejnych potentatów runku farb i barwników? Czym, u licha, jest Pantone? Uchylmy rąbka tajemnicy i przenieśmy się w przeszłość.
Pantone – rzut oka na historię
Instytut Pantone został powołany do życia w roku 1986, a więc wcale nie w zamierzchłej przeszłości. Od początku Instytut zrzeszał grono uznanych specjalistów od projektowania koloru. Eksperci-koloryści działali w najróżniejszych branżach, od przemysłu tekstylnego, po projektowanie inżynieryjne, mając rozeznanie w trendach kolorystycznych stosunkowo szerokiego obszaru rynku.
Od zarania działalności Intytut Pantone prowadził szeroko zakrojone badania dotyczące trendów kolorystycznych. Badania miały swoje ekonomiczne uzasadnienie - Instytut udzielał konsultacji kolorystycznych projektantom, biznesmenom oraz wszelkim osobom, dla których oddziaływanie koloru na człowieka było faktem, a nie szarlatanerią.
Porady dotyczące projektowania koloru musiały być trafione w punkt. Co nie jest proste, biorąc pod uwagę, że dobór kolorystyki następuje na ogół w początkowej fazie projektowania. Faza wejścia nowego produktu na rynek (lub ukończenia projektu) mogła być natomiast odroczona w czasie o kilka, lub nawet kilkanaście miesięcy. Pantone starał się więc przewidywać trendy kolorystyczne z wyprzedzeniem. Brzmi jak wróżenie z fusów albo kreowanie rzeczywistości? Leatrice Eiseman, Executive Director w Pantone Color Institute wielokrotnie udowadniała w swoich wywiadach, że działalność instytutu opiera się na pewniejszych podstawach, niż stawianie tarota.
Prognoza koloru wg Pantone
Wg słów dyrektor Eiseman, przewidywanie trendów kolorystycznych jest po prostu jak łączenie kropek, czyli analityczna i rozumowa droga po wyraźnych śladach. Jeśli uznamy, że kolor jest formą języka, a język odzwierciedla przemiany zachodzące w kulturze, wystarczy przeanalizować toczące się na świecie procesy i wyciągnąć wnioski z obserwacji.
To właśnie wyciąganie wniosków na temat ewolucji języka barw jest domeną Instytutu Pantone. Metodologia Instytutu zakłada wyławianie najbardziej wyrazistych tendencji pojawiających się w świecie designu. Następnie tendencje te są analizowane pod kątem przydatności dla przemysłu. Oraz konfrontowane z aktualnym krajobrazem kulturowym.
Analizowane są produkcje filmowe wchodzące właśnie na ekrany, przemysł turystyczny wraz ze swoimi najpopularniejszymi destynacjami, zjawiska popkultury, modne style życia, rynek mody, sztuki i designu. Ale także sytuacja społeczno-ekonomiczna na świecie oraz problemy, z którymi borykamy się na co dzień.
Wynikiem analizy jest wydestylowanie przez Instytut Pantone zestawienia najaktualniejszych trendów, a także stworzenie spójnej opowieści wizualnej. Opowieść ta ma odzwierciedlać w możliwie trafnym stopniu obecną rzeczywistość, oraz nawiązywać do aktualnych potrzeb ludzi na całym świecie... za pomocą koloru. Można pomyśleć, że to wielka generalizacja i uproszczenie. Ale jednak – wizualna opowieść oraz jej kod kolorystyczny będą stanowiły źródło inspiracji dla rozmaitych obszarów designu.
Kolor kluczem do sukcesu
Wg Instytutu Pantone kolor odpowiada za decyzje zakupowe konsumentów nawet w 85%. Odpowiedni dobór kolorystyki opakowania w znacznym stopniu może więc wpłynąć na to, czy nasz produkt sprzeda się, czy też pozostanie na sklepowej półce.
Co to z kolei znaczy – "odpowiedni dobór kolorystyki"? No właśnie. Zgodny z aktualnymi trendami i nastrojami. Odkrycie owych trendów, nastrojów oraz humorów, a następnie przełożenie ich na język barw, to przecież rdzeń działalności Instytutu. Z kolorystycznego know how tej działalności korzysta następnie cała rzesza designerów. Architektów, grafików, aranżerów wnętrz, oświetleniowców, project menagerów, projektantów stron... itd.
A Ty? Kiedy po raz pierwszy zetknąłeś się ze słowem "Pantone"?